Vi närmar oss verkligen du sköna nya värld, 1984 når oss 30 år senare.
Inte nog med att vi övervakas nästan överallt på allmämn plats och kan följas via elektroniska spår varhelst vi går och kartläggs på nätet.
Nu ska vi också matas med reklam på tåget rätt in i huvudet om vi sover på tåget och lutar oss mot fönstret, s k sublimal påverkan. Mycket obehagligt. Detta kan snart bli verklighet på tyska tåg till att börja med.
Svensk detaljhandel vill påverka oss i livsmedelsbutikerna. Vi ska "ljudduschas" med lustfyllda ljud när vi står vid speciella hyllor. Tester har gjorts vid läskhyllan där ljudet av en burk läsk som öppnas hörs och hur ett glas fylls och klirret av isbitar. Detta ökade försäljningen av läsken med 60 procent i testet. Ljudet ska enbart riktas till den som står där "ljudstrålen" träffar och inte höras för andra i butiken.
Tala om att bli manipulerad.
Ser fram emot en protestaktion där någon lägger in grisgrymt vid baconhyllan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar