fredag 13 februari 2015

Gökungarna i välfärden

Ännu ett riskkapitalbolag inom välfärdssektorn har visat sitt giriga ansikte - men givetvis snabbt skickat ut sin medietränade kommunikationsdirektör för att släta över och rätta till.
Det handlar om skolkoncernen Academedia, ägt av riskkapitalbolaget EQT, som tagit de pengar kommunen gett dem för att höja lärarlönerna, till att berika sig själva. Nu råkade det uppmärksammas att de inte använt pengarna till det de var avsedda för, så då blev det plötsligt pinsamt att inte ge lärarna högre löner. Men tro inte de hade gjort det annars. Det är direkt stötande att en skolkoncern som ägs av ett riskkapitalbolag enbart lever på skattemedel. Vad då risk? Alla slags bolag skulle vara piskade att bidra med en viss procent av eget kapital för att överhuvudtaget få påbörja verksamheten.
Den största kritiken ska dock egentligen inte riktas mot Academedia, de gör ju bara vad som förväntas av riskkapitalbolag. Den största kritiken (förutom kritiken mot vinster i välfärden överhuvudtaget) bör riktas mot kommuner som vill förbättra för lärarna och delar ut öronmärkta pengar som sen försvinner, i värsta fall till skatteparadis. Eftersom det handlar om skattemedel ska det självklart redovisas att pengarna använts på avsett sätt. Det gäller alla andra som får bidrag från offentliga medel.
Men riskkapitalbolagen har blivit gökungar i välfärden. Köper upp, konkurrerar ut och motar bort annan mer småskalig privat verksamhet och slukar alltmer av välfärdskakan utan att på något sätt visa bättre resultat, snarare tvärtom.
Ägarprövningsutredningen som just kommit, verkar inte bli något effektivt medel för att få stopp på riskkapitalbolagens härjningar. "För att få driva en skola ska det enligt utredningen krävas insikt, erfarenhet, lämplighet och dessutom ekonomiska förutsättningar att driva verksamheten", enligt utredningen. Ska kommunen eller staten avgöra vilka som lever upp till detta? I en moderat kommun kommer säkert bolag av Academedias typ att få fortsätta sitt parasiterande på skattemedel.
Man kan fråga sig varför någon vill sätta sitt barn i en skola som drivs utifrån dessa premisser, där eleven aldrig är den viktigaste parametern (eller läraren för den delen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar