onsdag 2 december 2015

Avgiftsbelägg inte Essingeleden

Snart kommer Essingeleden att avgiftsbeläggas. Alla som ska norrut förbi Stockholm kommer därmed att vara tvungna att betala. Tron är att detta kommer att minska bilåkandet.
Men blir det verkligen så?
Risken är ju att om det också kostar att åka Essingeleden, kan man ju lika gärna köra genom stan. M a o kommer kanske köerna på leden att minska, men istället sprids bilarna ut i innerstan.
Meningen var att trängselskatterna skulle bekosta mer kollektivtrafik, men nu verkar merparten istället gå till den förkättrade Förbifarten. I den mån det blir så mycket överhuvudtaget.
Hanteringen av trängselskatten måste vara en byråkratisk mardröm. Summor på så låga belopp som 20 kr ska administreras med pappersutskick. Det måste kosta mer än det smakar.
Om man nu envisas med att bygga Förbifarten och låta SL skära i den redan hårt trängda kollektivtrafiken, kan man väl åtminstone vänta med att avgiftsbelägga Essingeleden tills Förbifarten är klar.
Visserligen sägs det att bilismen minskar till förmån för cyklar och det är ju bra, men desto större skäl att undvika trafik i innerstan, där det är större risk att cykla om det är tät trafik.

2 kommentarer:

  1. Anledningen till att det införs en särskild trängselskatt på Essingeleden är att den redan idag är överbelastad med omfattande köer framförallt i rusningstid. Köer som sprider sig i trafiksystemet. Det är inte ovanligt att Södra länken måste stängas därför att det inte går att komma ut ur länken på grund av Essingeledens köer. Essingeleden är det enda vi har och den måste fungera inte bara idag utan även framöver.

    Stockholms växer snabbt och om inget görs kommer köerna på Essingeleden och omgivande vägar att bli än mer omfattande. Därför inför man en särskild trängselskatt på Essingeleden. Man räknar med att trafiken i rusningstid därmed kommer att minska med i storleksordningen 10 %, vilket kommer att leda till en väsentligt bättre trafiksituation.
    Trängselskatten är ingen byråkratisk mardröm. Systemet fungerar väl sedan nästan 10 år och är automatiserat. Kostnaden för driften av systemet ligger på cirka 1 kr per passage. Fakturering sker månadsvis och till stor del elektroniskt. Även pappersfakturor på lägsta belopp överstiger med råge administrationskostnaderna.

    Birger Höök
    Projektledare Trängselskatt Stockholm

    SvaraRadera
  2. Tack för svar.
    Dock: när trängselskatten infördes ville man ju att bilarna skulle undvika innerstan, därför ingen skatt på Essingeleden. Nu är den full, vilket ju kommer att leda till att bilisterna kommer att köra i innerstan i större utsträckning eftersom kostnaden är densamma.
    Eller kommer trängselskatten på Essingeleden vara så avskräckande att folk kommer att använda den överfulla kollektivtrafiken istället? Tror jag knappast. Uthärdar folk att sitta i dessa milslånga köer idag trots att de vet vad som väntar, fortsätter de nog.

    SvaraRadera