Äntligen gör alliansen någonting rätt i Stockholm. Man ska starta en färjelinje med eldrivna färjor som kan ta upp till 175 passagerare. Kanske ska den gå mellan Nacka och Skeppsbron/Slussen.
Det är obegripligt att man haer utnyttjat Stockholms vatten så dåligt för kollektivtrafik. Vår vattenrika stad fullkomligt injuder ju till att använda färjetrafik på en massa ställen. Och kan man som nu föreslås, dessutom göra det miljövänligt, har man ju slagit ett antal flugor i en smäll.
Ser fram emot mer av detta trafikslag.
V i HÄgersten har ett förslag om en båtlinje, kallad Mälarsnabben, i Mälaren från Skärholmen och in mot stan via flera bryggor. Men jag är personligen tveksam till om båttrafik kan konkurrera med landbaserad kollektivtrafik annat än som trevligt sätt att resa. Tidsmässigt har båtar ingen chans mot T-bana, bussar eller spårvagnar.
SvaraRaderaNej,men på vissa håll ohc beroende på vart man ska, kan de ändå vara ett kompliment. Och hellre än att sitta i bilkö...
RaderaFramför allt går det snabbare att få fram sådan båttrafik i förhållande till att bygga tunnelbana. Kan underlätta för många i t ex Nacka.
Jag har flera gånger åkt båt från Nybroviken till kompisar i Larsberg på Lidingö. Utmärk förbindelse som stannar vid flera bryggor på Nackasidan, jag kan rekommendera den båtlinjen, SL-kortet gäller, men man ska inte inbilla sig att det går fortare än med T-bana och Lidingöbanan, men det är klart trevligare. Om båtarna är av isklass som klarar hårda vintrar återstår att se.
SvaraRadera